Jsou antiradary v ČR legální?
Je potřeba si nejprve říct, že legislativa rozlišuje rozdíl mezi detektorem a tzv. rušičkou. První skupina je v ČR legální a pokud se u přenosných modelů dodrží podmínka, že nesmějí být umístěna v zorném poli řidiče, tak od policie není nárok na sankci. Aktivní antiradary (neboli rušičky) jsou v ČR zakázané a po dlouholeté masáži v podobě hrozby vysokých pokut za jejich užití, se v poslední novele objeviloa zásadní změna. Zákon 361/2000Sb., ve svém §3 odst(4) hovoří zcela jasně: Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar) Z uvedeného plyne, že ustanovení platí pro všechny - tedy ne jenom pro řidiče. Změna ale nastala v oblasti sankcí, kde stejný zákon rozděluje, ve svém §125c, přestupce na dva tábory: - první skupinou jsou fyzické osoby: (1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích: j) v rozporu s § 3 odst. 4 použije antiradar a za to jí hrozí pokuta od 5 000 Kč do 10 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a), e) bodů 2 až 4, písm. f) bodů 2, 7, 10 a 11, písm. j) a podle odstavce 2 - druhou skupinou jsou právnické osoby a fyzické osoby podnikající: §125d odst(1) výše jmenovaného zákona říká, že: Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že jako provozovatel vozidla: f) v rozporu s § 3 odst. 4 použije antiradar. a za tento delikt jí bude uložena sankce: Za správní delikt podle odstavce 1 písm. a) až f) se uloží pokuta do 100 000 Kč. Vážně se ale zamysleme nad faktem, jak může právnická osoba spáchat takovýto delikt.
Mají pokovená (atermická) skla vliv na funkčnost detektoru ?
Ano. Tato, hlavně za sluníčka, příjemná fíčura má fatální vliv na použití detektoru a to s negativním účinkem. Jediným řešením zde je pevná sada.
Falešné poplachy
Od dob, co existují detektory, tak jsou zde i falešné poplachy (dále jenom FP). Doba značně pokročila a s ní i vývoj. Dnešní moderní detektory mají minimum FP, při zachování vysoké míry citlivosti. Existují ale stále místa, kde některé detektory poplach prostě mají - hlavně ty přenosné. Proto se před nákupem detektoru nezapomeňte s prodejcem pobavit i na toto téma. Ochrání detektor proti měření laserem nebo úsekovému měření ?
Ano i ne. Proti měření laserem je detektor zcela neúčinný, což znamená, že změření proběhne tak jako tak. Ale pokud na svém detektoru máte zapnutu funkci LASER ON, tak je vcelku velká šance, že zachytíte odraz a budete mít detekci...a tak šanci třeba někam zabočit a nenechat se ztotožnit. Na úsekové měření detektor nereaguje. Pokud je ale opět aktivní funkce LASER ON, tak většinou je detekce na přísvit kamer. Není to spolehlivé na 100%, ale funguje to. Moderní detektory, vybavené GPS, mají v sobě databázi, která ohlásí takovou úsekovku cca 250m předem. Detekce přísvitu kamer řeší i rušičky, kde je tato metoda velmi sofistikovaná a spolehlivá.
Antiradary a legálnost v EU
Belgie Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů v silniční dopravě Použití zakázáno podle lokálního dopravního práva Česká republika Prodej povolen za podmínek RTTED Použití je legální
Dánsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Estonsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálního dopravního práva Francie Prodej nebo držení zakázáno podle pravidel silničního provozu Použití zakázáno podle lokálních pravidel silničního provozu Finsko Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Island Prodej povolen za podmínek RTTED Použití je povoleno Irsko Prodej zakázán podle lokálního zákona o provozu na pozemních komunikacích Použití zakázáno podle lokálního silničního zákona Itálie Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů v silniční dopravě Použití zakázáno podle lokálního silničního dopravního práva Kypr Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů v silniční dopravě Použití zakázáno podle lokálního dopravního práva Lotyšsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálních pravidel silničního provozu Litva Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálních pravidel silničního provozu Lucembursko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Maďarsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití je povoleno Malta Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno Německo Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Nizozemsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Norsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití ve vozidle je zakázáno podle vnitrostátních právních předpisů v silniční dopravě Polsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití ve vozidle je zakázáno podle lokálních právních předpisů v silniční dopravě Portugalsko Prodej povolen za podmínek RTTED Držení a použití ve vozidlech zakázáno podle lokálních právních předpisů Rakousko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití povoleno pouze na základě licence Řecko Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Slovensko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálního dopravního práva Slovinsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití je povoleno Španělsko Prodej povolen za podmínek RTTED Použití zakázáno podle lokálního dopravního práva Švédsko Prodej je zakázán podle lokálních zákonů Držení a použití ve vozidlech zakázáno lokálním zákonem Švýcarsko Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů v silniční dopravě Použití zakázáno podle lokálního dopravního práva Turecko Prodej nebo držení zakázáno podle lokálních právních předpisů Použití zakázáno podle lokálních právních předpisů Velká Británie Povolen za podmínek RTTED Použití je v současnosti legální, připravuje se však nová legislativa
Ochrání mne antiradar před dálničním Passatem R36??
Ne. Je potřeba si uvědomit, že policejní Passaty R36 NIC neměří. Odečítají svojí vlastní rychlost a Vy se od nich vzdalujete - při měření přední kamerou, což znamená, že jedete rychleji než oni nebo se k nim přibližujete - při měření zadní kamerou - a opět to znamená, že jedete vyšší rychlostí než jejich vozidlo. Intezivně se ale pracuje na systému detekce těchto vozidel - není to ale snadný úkol. Obdobně nelze detekovat vozidla vybavená systémy Gesig nebo MiniSpeed, které policie používá zejména ve vozidlech Škoda Fabia a Octavia. Jiná situace je od dubna 2012 s Passaty 3.6FSI (B7 - 10ks sedan a 10ks variant), které jsou vybaveny Ramerem10. Ale POZOR - Ramer10 umí pracovat i v tzv. pasivním režimu, čili: radarová hlava je vypnutá a rychlost lze měřit pomocí srovnání rychlosti s pronásledovaným vozidlem. Dále je potřeba mít na paměti, že Ramer10 je také schopen měřit rychlost v obou směrech najednou.
|