On to vlastně myslí dobře, lidumil...
Názor: 15.10.2007 / Měření rychlsoti vozidel
Pane poslanče, dozvěděl jsem se o Važem pozměňovacím návrhu stran možnosti měře rychlosti soukromými firmami, vsunutém do zákona o autoškolách. Osobně se mě věc až tak netýká, nebo? jezdím s rozumem a +/- dle předpisu. Ale bojím se, že díky smluvním ujednáním mezi obcí a soukromou firmou budu za čas jezdit ne podle zdravého rozumu, ale podle zákona, který ne vždy ideálně upravuje danou situaci. Pracuji v oboru dopravních staveb, netřeba mě v této věci poučovat obecnými prohláženími. Spoléhám v této věci na to, že jste také řidič a tedy chápete o čem mluvím, nejste pokrytec a nemáte mě za blbce. Mám nemalou obavu z toho, že v praxi bude privatizace výkonu státní správy v této oblasti pro občany znamenat hlavně potíže se všemi důsledky. Po právní stránce se vrátíme asi o 300 let zpět, do doby, kdy na ?umperském panství řádil Boblig z Edelstadtu, kde ve svých "zprivatizovaných" čarodějnických procesech nechával upalovat prokazatelně nevinné s jediným cílem zmocnit se jejich majetku. Tak tomu bude asi i těchto případech, kdy soukromý subjekt se bude chtít obohatit na účet své oběti za každou cenu, tedy nejen tu, že budou radary zejména tam, kde nemají žádný smysl (protože nikdo nebude instalovat něco, co nebude mít žádný efekt v návratnosti investice) ale nejspíš i paděláním či pozmněňováním parametrů radarů a tím v podstatě důkazů. To že v konečném důsledku může mít tato činnost pro obě? stejné důsledky jako "bohulibé" konání pana Bobliga není třeba rozvádět... Myslím, že je třeba si uvědomit, jakou funkci má měření rychlosti na silnici. Je to HLAVNĚ preventivní opatření, které má řidiče donutit jet rozumně tam, kde je to nanejvý? nutné. Ale řekněte sám - myslíte, že radar bude stát u přechodu na návsi, kde je škola, kde se jezdí podle předpisu i bez radaru a rychlost tam překročí max. 5-8% řidičů? Myslím že ne...a ukazuje se to ž dnes, kdy si radary pořizují jen obce a stavějí je pod stromy na výjezdu z obce, kdy je zástavba vzdálena desítky metrů ZA řidičem. Abych jen nemaloval věci ve vzduchu, ale dodal tomu taky nějaký reálný obrys, tak zde je případ ze života: Obec Měcholupy se nachází mezi Plzní a Nepomukem. Silnice I/20 spojující Plzeň a Nepomuk prochází obcí a je rovná jako přímka, svažuje se mírně z kopce. 130m před koncem obce směrem na Nepomuk na loc: 49°31´5.91" N a 13°32´1.04" E je umístěn stacionární radar systému Traffipax (systém piezo = dráty pod silnicí, bezdrátový přenos naměřených dat do centrály). Radar měří pouze směr na Nepomuk, směr na Plzeň nevyhodnocuje. Zařízení bylo instalováno v listopadu 2006. Je hezky schováno v zákrytu za stromem z čeho? je vidět, že ten, kdo jej umisžoval, to nedělal poprvé. Radar instalovala společnost Czech Radar v rámci "projektu" Bezpečná města. Sama společnost Czech Radar popisuje jeho fungování takto: "Kde na Plzeňsku jezdí nákladní auta přes obec nejrychleji? Podle všeho by anketu vyhrály Měcholupy, vesnička na silnici z Plzně do Českých Budějovic nedaleko Nepomuku. Mají tu smůlu, že ve směru od Plzně jsou z kopce a silnice je přes dva kilometry rovná jako přímka. Když tam postavili radar lidé ze společnosti Czech Radar, mezi hřížníky byla i cisterna, je? obcí projíždí rychlostí 108 kilometrů v hodině." Postavili tedy radar ZA OBCÍ, nikoliv v obci, takže se změnil jen obecní rozpočet a nikoliv bezpečnost obyvatel v míře, jakou instalace tohoto zařízení poskytuje na správném místě. Pokud by byl radar v obci a navíc doplněn značkou za +/- 5000,- Kč (fa Hi-con), že se v obci měří rychlost, byla by bezpečnost ještě znásobena, ale Czech Radar a obec by nevydělaly, co? asi nelze dopustit. Takovým řežením dáváte svým pozměňovacím návrhem zelenou! Rozhodně pak nechci spekulovat o tom, kolik za radary zaplatila jen firma Czech Radar, jak je nažtvalo, že je nemohou legálně používat...a jakou radost by asi měli, aby jim taková příležitost spadla do klína. Správně jste se ohradil proti podobným teoriím - že věc neděláte pro firmy s radary apod., protože když se zeptám: "komu to prospěje?" budou na prvním místě právě firmy, které zařízení vlastní, pak budou obce (míněno státní instituce) a někde na konci budou občané, kteří budou maximálně moci přejít silnici o 10 vteřin dříve, protože řidiči budou jezdit raději 40km/h a budou se dívat na tachometr a po stacionárních radarech místo po lidech chystajících se vstoupit do vozovky. Jaký efekt mělo zostření pravidel na silnici se za více ne? rok ukázalo jasně - je to fiasco. Vžichni to odmítli. Nesmyslné ideály pana ?imonovského (znám ho bohužel osobně) stojí dnes ve stínu zástupu desítek zabitých nad počty obětí z minulých let. Zostření pravidel zvrátilo úbytek mrtvých i nehod (vycházejte z údajů poji??oven, ne ze zvýšeným limitem ?kody "zfalžovaných" údajů policie). Váš pozměňovací návrh jde tedy dál po této cestě, která se jasně neukazuje jako ta jediná správná! Každý svého chleba krůjcem, pane Sehoři. Jen bych na závěr podotknul, že posilování moci státu nad občany je parketa socialistů. Tím, že ODS přebírá socialistické manýry a politická scéna v ČR je tak de facto ž jen levicová, přispíváte jen k radikalizaci názorů. Také nezapomeňte, že i řidiči mají volební hlasy...a řidičem je čas od času skoro každý. Pokud Vy umožníte soukromníkům odčerpat z nejednoho domácího rozpočtu +/-3500,- za malicherných 55km/h někde v obci, stáváte se Vy tím, komu je "děkováno". Myslete na to, prosím!
Odpověď: 18.10.2007 / špatné příkaldy je nutné eliminovat
Váš ený pane, děkuji Vám za názor k "mému" pozměńovacímu návrhu. Souhlasím s Vámi, že poslední zpřísnění zákona nezabralo. Zabíralo jen tak dlouho, dokud si řidiči mysleli, že jejich přestupky někdo bude sankcionovat. Když se ukázalo, že policisté to nedokáží, počet mrtvých zase začal stoupat. Není jistě také správné, aby legislativa nahrazovala práci exekutivy. Jak ale zabránit tak neuvěřitelnému ignrování předpisů. Nemyslím, že jde o pravolevé vidění. Radikální zpřísnění sankcí proběhlo i v západní Evropě, či Austrálii. "Můj" pozměňovcí návrh jsem dal do úvozovek, protože jde vlastně o návrh Ministerstva dopravy a Ministerstva vnitra. O tom, kde a kdy se bude měřit rozhoduje Policie ČR, která musí vždy příslužnou firmu zmocnit písemným příkazem. Soukromá firma bude jen vykonávat "mechanickou" práci, na kterou nemá policie dost kapacity. Policie nemůže pokutovat nikoho, kdo překročí rychlost třeba o tři kilometry. Počítá se s nepřesností měření. Další tři kilometry zpravidla dělá tachometr sám. O radaru, který jste popsal by stálo za to jednat s příslužnými lidmi, kteří jej instalovali. Pokud se dozvím o nich něco bliž?ího, rád jim napíšu. Myslím stejně jako Vy, že neplní záměr zákonodárce. Závisí to ovšem také na tom, jaká je tam nehodovst. Myslím, že jsem Važe obavy nerozptýlil, snažil jsem se ale alespoň osvětlit navržený záměr. Zdraví Karel Sehoř. Dále přikládám dopis na obecní samosprávu: Váš ený pane magistře, obracím se na Vás ve věci měření rychlosti vozidel ve Važem městě, na které jsem byl upozorněn občany z Važeho regionu. Několik let se zabývám v poslanecké sněmovně dopravní problematikou. Co se týká zákona o provozu na pozemních komunikacích, byl jsem u všech jeho novel v posledních deseti letech. Vždycky jsem se snažil chovat liberálně, neobtěžovat zbytečně řidiče, spíše dbát na to, aby policie dělala řádně svoji práci. Při každé novele se na jedné straně požadovala větší restrikce vůči řidičům, na druhé straně se argumentuje zneužíváním nově nabytých pravomocí ze strany policie. Diskutuje se o tom, že se policie ne vždy chová racionálně. Ona je zodpovědná za dodržování bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Místo aby se tedy soustředila na nebezpečná jednání řidičů v nebezpečných a nehodových místech, vybírá si místa, kde trestá nevýznamné přestupky. Samozřejmě, že policisté i v tomto případě nedělají nic, co by jim bylo možné z hlediska předpisů vytknout. Jde jen o to, jak jsou pak vnímáni veřejností. V poslední době jsme často slyželi policisty, jak si stěžují na to, že je jich málo a že nedokážou plnit řádně svoji funkci. Proto jsme zapojili do dopravních povinností i obecní policie. Když se ukazuje, že nehodovost dále stoupá, že řidiči dále spoléhají na to, že nebudou přistiženi při přestupku, navrhli jsme společně s ministerstvem dopravy, ministerstvem vnitra a úřadu pro ochranu osobních údajů umožnit měření rychlosti vozidel soukromými firmami. Samozřejmě na písemné příkazy policie a za přesně stanovených podmínek nakládání s daty. Výsledkem je dosti velký odpor řidičů, kteří poukazují právě na jisté zneužívání měření již v současnosti. Jestli mé informace jsou správné, jedním takovým místem je i případ, který se týká Važí obce. Pokud by měl být jedním z dokladů uvedeného odporu řidičů, jde o právě ten špatný příklad pro nedodržování norem jinde. Je mi jasné, že nikdy nebudou v takových věcech vžichni spokojeni. Na druhé straně, jestli dáme jisté možnosti policii, předpokládáme, že se bude snažit snížit počet nehod a počet mrtvých na silnicích. Ne plnit obecní či státní pokladnu. Váš ený pane, doufám, že jste porozuměl tomu, co jsem chtěl tímto textem sdělit. Přeji Vám, aby ve Važem městě nedocházelo k žádným dopravním, ale i jiným problémům. Přeji úspěch, Karel Sehoř, poslanec PSP,
www.sehor.cz, karel@sehor.cz